diumenge, 10 de maig del 2015

Tecnologia i Ciència Ficció





Activitat: tecnologia i ciencia ficció


  • Trieu una lectura, un film i un vídeojoc sobre un tema.
  • Feu una proposta d’activitat d’aula fonamentada en la lectura, visualització o joc.


La lectura que hem escollit pretén treballar l’impacte a la tecnociència dels escrits de Jules Verne.


Com proposar com a lectura un llibre pot esdevenir molt extens i centrar-se en un relat breu tancaria molt les possibilitats de l’activitat, proposem iniciar l’activitat amb la lectura del següent article, que parla de les prediccions o creacions aportades per Jules Verne als seus escrits i que van inspirar tecnologies modernes:

https://www.fayerwayer.com/2012/02/9-predicciones-de-julio-verne-que-se-hicieron-realidad/
Partint de la lectura d’aquest article proposem que cada alumne cerqui dades d’un invent o predicció (present a l’article o de collita pròpia després d’investigar per la xarxa sobre l’autor i les seves obres) i escrigui una petita redacció (mínim mitja pàgina, màxim una cara d’un full) relacionant el que va predir en el seu moment Jules Verne, i el que s’ha desenvolupat actualment (semblances i diferències, possibilitats futures, etc.). L’activitat estaría dirigida a alumnes de 1r d’ESO (tecnologia i societat, el procés tecnologic, etc.).

La pel·lícula que hem escollit és Avatar. Al film de ciència ficció del director nord-americà James Cameron un marine paral·lític arriba al planeta Pandora per a participar en un experiment que permetrà transferir la seva ment al cos artificial d’un na’vi. Els na’vi són una de les races que habiten el planeta Pandora i estan en lluita amb els humans, a causa que un dels seus clans està assentat al voltant d'un gegantesc arbre que cobreix una gran veta d'un mineral molt cotitzat, què suposaria la solució als problemes energètics de la Terra.


La pel·lícula permetria tractar diversos temes relacionats amb la tecnologia (com per exemple la virtualització) però hem pensat a centrar l’activitat en torn al debat tecnoètic, en concret situariem l’activitat a 1r d’ESO (procès tecnologic, materials, etc.), i demanariem als alumnes que escriguessin una reflexió personal sobre l’explotació dels recursos, la sostenibilitat i el seu impacte al medi ambient, relacionant-ho tot amb l’argument del film.

El videojoc que hem escollit és Fallout 3. Es tracta d’un vídeojoc ambientat en un futur post apocalíptic, on els ciutadans amb recursos compren un refugi soterrani mentre esperen que es pugui tornar a viure fora.

En el joc, el teu personatge aconsegueix sortir del refugi i explorar món. El seu objectiu final: aconseguir, conjuntament amb la comunitat científica que hi ha fora, eliminar tota la radiació de l’aigua, purificar-la, i tornar a començar de nou. El personatge porta una dispositiu al braç que controla les seves constants vitals, pot subministrar medicaments, mesura la radiació exterior, mesura el grau de resistència a la radiació de la seva vestimenta, etc. Fins i tot calcula les probabilitats d’encertar a un enemic en funció de l’arma que porta, les seves habilitats, la distància al objectiu i si hi ha algun obstacle pel mig (competència matemàtica) Fins i tot hi ha gent que ha construït aquest dispositiu personal (link).

La nostra proposta d’activitat, per a 4t d’ESO (electrònica, control i automatització, etc.), giraría entorn a la tecnologia darrera d’aquest dispositiu i l’impacte de la tecnologia al món del videojoc: que els alumnes fèssin aportacions a un forum sobre si seria tecnologicament viable construir aquest dispositiu (com es faria, quins continguts s’han estudiat relacionats, etc.) i donessin la seva opinió sobre l’impacte de la tecnologia al medi ambient i sobre l’ús d’armes atòmiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada