diumenge, 3 de maig del 2015

Personal Learning Environment

Font: Flickr: Autor:
Link:  https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/



Com es pot fer una avaluació personalitzada/diferenciada sense que “s’emprenyi” l’alumnat?


Tots els alumnes tenen necessitats comuns i diferents. Mitjançat activitats diversificades que permetin desenvolupaments diversos i amplis, podrem atendre la diversitat en l’aprenentatge; els projectes, per exemple, són una molt bona eina per assolir aquest objectiu –especialment aquells que són oberts-; a part d’aquesta característica, una de les seves virtuts rau en que es poden fer grups heterogenis i homogenis segons necessitats i objectius. Una altra eina molt útil la troben en els portafolis, ja siguin virtuals o físics; mitjançant aquests podem fer avaluació diferenciada eludint en part els aspectes negatius derivats de les comparacions.


Per altre banda, considero important que els docents, i per extinció tota la comunitat educativa, aconsegueixin que l’alumnat sigui conscient de les seves capacitats en general, és a dir, de les seves necessitats d’aprenentatge, dels handicaps que s’interposen en el seu camí, així com de les seves fortaleses, per d’aquesta manera facilitar la implementació dels recursos destinats a treballar la diversitat d’aprenentatge. Si tot el grup classe és conscient de les necessitats i característiques dels individus que la formen, es més probable que es visualitzi la diversitat en termes d’èxit-fracàs a les diferents assignatures que cursen, fent-se patent que gairebé tots necessiten un aprenentatge i una avaluació diferenciada en algun moment de la seva etapa com a escolars o fins i tot durant tota ella; donant-se aquesta consciencia global, el grup es cohesiona i surt reforçat. Call llavors el treball per part dels docents de totes les assignatures per fer palesa aquesta realitat.  



Podem aprendre de forma efectiva i significativa a qualsevol lloc i moment?


Qualsevol lloc i moment pot ser potencialment susceptible de generar coneixement; però sembla evident que no sempre es donen les condiciones necessàries per aconseguir-ho de forma eficaç i significativa. En tot cas no podem deixar de banda el potencial que ens ofereixen tant l’espai com el temps, concretament la seva conjunció, i permetre’ns desaprofitar els infinits llocs i moments i els seus potencials. Per posar en exemple, es podria donar el cas que un alumne entengués o reforces conceptes com les politges en un enterrament mentre el taüt es dipositat a la fosa. La clau, llavors, podria estar en no tancar els nostres sentits a tot el que podem aprendre del món que ens envolta i ser creatius a l’hora de fer servir aquest recurs, de vagades fugisser, que és la conjunció espai-temps.    



Les biblioteques i centres de recursos, quin paper juguen en el PLE?


Les possibilitats que encara tenen les biblioteques no són menyspreables. És tracte d’un entorn ple de recursos; per un costat, potencien la socialització, al tractar-se d’un punt d’encontre on podem reflexionar, compartir experiències, emocions i coneixement amb els altres; per altre banda, és un espai on la informació està seleccionada i posada a disposició, per un grup de persones especialistes en el tractament de la informació i en la gestió de documentació de tot tipus, a diferència d’internet on trobem la informació dispersada, i en conseqüència encriptada. Finalment, i no per aquest motiu menys important, com ens va recordar Toni, les biblioteques proporcionen accés a internet, i a les noves formes d’informació i comunicació, a totes aquelles persones amb menys recursos o que aquests els han de distribuir en funció de prioritats essencials. 



Les classes presencials, com connecten amb el PLE?


Les classes presencials poden tenir la funció de tutoria per part del docent. Aquest pot guiar l’alumne comprovant el punt del procés d’aprenentatge on es troba aquest, fer suggeriments i plantejar modificacions; en definitiva, avaluar el procés contínuament; per altre banda, les classes presencial son un bon moment per reunir al grup classe i realitzar feedbacks a nivell d’informació, sensacions, etc. especialment si es té per costum fer treballar als grups de forma col·laborativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada