Font: Flickr: Autor:
Link: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/
|
Com es pot fer una avaluació
personalitzada/diferenciada sense que “s’emprenyi” l’alumnat?
Tots els alumnes tenen necessitats comuns i
diferents. Mitjançat activitats diversificades que permetin desenvolupaments diversos
i amplis, podrem atendre la diversitat en l’aprenentatge; els projectes, per
exemple, són una molt bona eina per assolir aquest objectiu –especialment
aquells que són oberts-; a part d’aquesta característica, una de les seves virtuts
rau en que es poden fer grups heterogenis i homogenis segons necessitats i
objectius. Una altra eina molt útil la troben en els portafolis, ja siguin
virtuals o físics; mitjançant aquests podem fer avaluació diferenciada eludint
en part els aspectes negatius derivats de les comparacions.
Per altre banda, considero important que els
docents, i per extinció tota la comunitat educativa, aconsegueixin que
l’alumnat sigui conscient de les seves capacitats en general, és a dir, de les
seves necessitats d’aprenentatge, dels handicaps
que s’interposen en el seu camí, així com de les seves fortaleses, per
d’aquesta manera facilitar la implementació dels recursos destinats a treballar
la diversitat d’aprenentatge. Si tot el grup classe és conscient de les
necessitats i característiques dels individus que la formen, es més probable
que es visualitzi la diversitat en termes d’èxit-fracàs a les diferents
assignatures que cursen, fent-se patent que gairebé tots necessiten un
aprenentatge i una avaluació diferenciada en algun moment de la seva etapa com
a escolars o fins i tot durant tota ella; donant-se aquesta consciencia global,
el grup es cohesiona i surt reforçat. Call llavors el treball per part dels
docents de totes les assignatures per fer palesa aquesta realitat.
Podem
aprendre de forma efectiva i significativa a qualsevol lloc i moment?
Qualsevol lloc i moment pot ser potencialment
susceptible de generar coneixement; però sembla evident que no sempre es donen
les condiciones necessàries per aconseguir-ho de forma eficaç i significativa.
En tot cas no podem deixar de banda el potencial que ens ofereixen tant l’espai
com el temps, concretament la seva conjunció, i permetre’ns desaprofitar els
infinits llocs i moments i els seus potencials. Per posar en exemple, es podria
donar el cas que un alumne entengués o reforces conceptes com les politges en
un enterrament mentre el taüt es dipositat a la fosa. La clau, llavors, podria
estar en no tancar els nostres sentits a tot el que podem aprendre del món que
ens envolta i ser creatius a l’hora de fer servir aquest recurs, de vagades
fugisser, que és la conjunció espai-temps.
Les
biblioteques i centres de recursos, quin paper juguen en el PLE?
Les possibilitats que encara tenen les
biblioteques no són menyspreables. És tracte d’un entorn ple de recursos; per
un costat, potencien la socialització, al tractar-se d’un punt d’encontre on
podem reflexionar, compartir experiències, emocions i coneixement amb els
altres; per altre banda, és un espai on la informació està seleccionada i
posada a disposició, per un grup de persones especialistes en el tractament de
la informació i en la gestió de documentació de tot tipus, a diferència
d’internet on trobem la informació dispersada, i en conseqüència encriptada.
Finalment, i no per aquest motiu menys important, com ens va recordar Toni, les
biblioteques proporcionen accés a internet, i a les noves formes d’informació i
comunicació, a totes aquelles persones amb menys recursos o que aquests els han
de distribuir en funció de prioritats essencials.
Les
classes presencials, com connecten amb el PLE?
Les classes presencials poden tenir la funció de
tutoria per part del docent. Aquest pot guiar l’alumne comprovant el punt del
procés d’aprenentatge on es troba aquest, fer suggeriments i plantejar
modificacions; en definitiva, avaluar el procés contínuament; per altre banda,
les classes presencial son un bon moment per reunir al grup classe i realitzar
feedbacks a nivell d’informació, sensacions, etc. especialment si es té per
costum fer treballar als grups de forma col·laborativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada