Unitat Didàctica: Processos i transformacions tecnològiques en la vida quotidiana. Curs: 2n de la ESO.
Aquesta unitat didàctica es basa en estudiar processos i transformacions tecnològiques ja siguin properes o no a la localització del centre. El desenvolupament d’aquesta unitat didàctica gira entorn a:Una sortida a NutrexpaTM. Un projecte on es realitzaran diferents geometries en una bresca de mel.
Diferents activitats dintre del aula, amb diversos mètodes didàctics.
Podríem encabir aquesta UD en un total de 10 sessions; 5 al taller per la realització del projecte i 5 més a l’aula ordinària/sala d’informàtica.
Diferents activitats dintre del aula, amb diversos mètodes didàctics.
Podríem encabir aquesta UD en un total de 10 sessions; 5 al taller per la realització del projecte i 5 més a l’aula ordinària/sala d’informàtica.
La sortida.
Es pot preparar una sortida a una industria propera al centre, a la meva UD vaig escollir una sortida a NutrexpaTM degut al bonic record que guardo d’aquesta sortida que vaig fer quan era petit amb els de classe; ens van donar d’esmorzar i xocolata per emportar!!
La sortida te diferents fases:
- Una activitat prèvia per presentar-la i preparar el material que necessitarem a la mateixa. En aquesta activitat treballaran en grups de 4 persones sobre 3 infografies, dintre dels hi haurà grups d’experts, es a dir, cada alumne s’especialitzarà en unes parts del procés. Per entendre que han de fer amb cada infografia es millor fer una ullada ràpida a aquest document.
- La sortida en si mateixa (fora de la temporització).
- La realització d’una memòria (feina a casa i al centre)
El projecte/pràctica.
En el projecte els alumnes –per grups- faran bresques de mel de diferents geometries, per posar de manifest els següents aspectes:
- Evidenciar com la natura redueix la quantitat de material en les seves construccions, fent servir en aquest cas la geometria més eficient.
- Posar de manifest com la natura fa servir els recursos naturals que té a la seva disposició de forma sostenible, reutilitzant i reduint.
- Valorar la utilitat de fer servir envasos biodegradables sempre que sigui possible.
- Durant la sortida veurem una empresa d’importants dimensions que produeix, entre altres coses, cacau en pols com a producte per donar gust i endolcir la llet, per exemple; per altra banda construirem una bresca on s’emmagatzema mel, un producte aquest que pot tenir la mateixa funció que el cacau en pols però que surt d’activitats més petites, més respectuoses amb al medi i més sostenibles si es fan bé les coses. La idea en generar el dubte de quin producte escollir per endolcir la llet i les implicacions de aquesta decisió quan la prenen milions de persones (es pot fer una visita a una explotació apícola com a alternativa, ja que ha Catalunya hi ha força), aquesta reflexió pot sorgir també amb l’estudi de les activitats industrials que faran per grups en aquesta UD (veure més avall).
Activitats a l'aula ordinaria.
Bé, com que la sortida i el projecte ja estaven a la UD, l’únic canvi important que he considerat és reduir el contingut d’aquesta dintre de les classes a l’aula ordinària i fer menys activitats intentant que s’aprofitin més. Basant-me en PBL, puzle i Rol-play he pensat les següents activitats:
1. Plantejar que una cooperativa o grup d’empresaris de la zona vol començar una activitat de producció i/o transformació a prop del centre, i volen que els estudiants desenvolupin una d’elles des de el seu inici fins al producte final, valorant la seva viabilitat, les avantatges i inconvenients per després defensar-les davant del públic en un rol-play. Els productes o bens a desenvolupar podrien ser (la llista es pot ampliar):
Caldrà posar a la seva disposició recursos per fer la recerca. Si trobem una llista de productes/bens prou llarga, diversa i significativa, podem atendre la diversitat així com treballar per una escola coeducativa fent que les noies s’interessin per la fabricació de mòbils i de taules d’skate i els nois pel disseny de samarretes per exemple –encara que avui dia trobar noies a les que els hi agradi l’skate es més fàcil, però sempre s’han de tenir en compte les eleccions de gènere.
Seria interessant veure quins processos i transformacions es poden reproduir al taller com a proposta de projecte i fins i tot poden fer un vídeo-tutorial/anunci.
2. Podem dividir els processos i/o transformacions de cada producte/bé en diverses parts i que cada component del grup treballi una d’elles, per exemple:
- Una nova beguda, amb o sense gas, amb base de suc.
- Una fàbrica de taules d’skate.
- Una fàbrica de balons de futbol o qualsevol altre material esportiu.
- Una empresa que acobla mòbils, tauletes, e-books... (també les pot dissenyar).
- Una empresa que dissenya i produeix samarretes o qualsevol altre peça de roba.
- Etc...
Caldrà posar a la seva disposició recursos per fer la recerca. Si trobem una llista de productes/bens prou llarga, diversa i significativa, podem atendre la diversitat així com treballar per una escola coeducativa fent que les noies s’interessin per la fabricació de mòbils i de taules d’skate i els nois pel disseny de samarretes per exemple –encara que avui dia trobar noies a les que els hi agradi l’skate es més fàcil, però sempre s’han de tenir en compte les eleccions de gènere.
Seria interessant veure quins processos i transformacions es poden reproduir al taller com a proposta de projecte i fins i tot poden fer un vídeo-tutorial/anunci.
2. Podem dividir els processos i/o transformacions de cada producte/bé en diverses parts i que cada component del grup treballi una d’elles, per exemple:
- Recerca de les matèria primes, recepció, veure d’on venen, etc.
- Procés de transformació/producció en si mateix.
- Distribució, sortida del producte, envasos, residus, costos, etc...
- Coordinador: recerca i justificació de les necessitats de produir aquell bé, màrqueting, etiquetatge. Serà un dels responsables, juntament amb un company de grup, de vendre el seu producte als empresaris o a la cooperativa.
Alguns productes –d’altres no- tenen fases, i fins i tot punts dintre de les fases, en comú, per tant podrien treballar també en grups d’experts.
3. En aquesta activitat hauran de fer una infografia, breu, completa i atractiva, on surtin, en forma de diagrama, el procés de producció/transformació. Durant el Rol-play dos components de cada grup faran l’exposició del seu producte. La resta formaran part del rol representant diversos papers, com ara:
- Ciutadans de la localitat on es vol implantar l’activitat.
- Associació que lluita per la conservació del espais naturals i en lluita a favor del medi ambient.
- Ajuntament.
- Etc.
Podrien ser 4 per grup. Seria convenient preparar una petita fitxa per a cada rol per facilitar la seva representació- com als jocs de rol.
Entre tots escolliran les millors propostes (també es pot preparar una guia o taula on es valorin els aspectes positius i negatius de cada activitat per fer l’elecció lo més objectiva possible)
En el procés de recerca es possible que descobreixin que a la majoria dels processos i transformacions industrials es fan moltes coses malament i que molts d’ells, sense cap mena de dubte, no són gens sostenibles ni amb l’entorn ni amb la societat en concret on es produeix, principalment parlem de produccions al tercer mon, Àsia, etc. però no únicament (explotació, danys al medi, etc.). Aquest aspecte el trobo especialment sensible i d’especial interès per treballar a les aules.
Hola Jordi,
ResponEliminaLa programació està força bé i es nota que domines el tema, tant per l'elecció de la sortida i del projecte, com en la documentació, molt ben redactada i molt pautada, que has elaborat.
Com en la Unitat Didàctica de Txell, en destacaria el fet de realitzar una sortida, i em sembla que una sortida a Nutrexpa està molt ben escollida per a 2on d’ESO, ja que pot ser molt propera i entretinguda per a l’alumnat.
Les millores que proposes semblen interessants (especialment les activitats 1 i 3), tot i que caldria veure com encaixarien a la temporització de la unitat.
Com a millora, et proposaria, com ja planteges en una de les activitats noves que has pensat, que introduïssis una mica de debat tecnoètic a l’aula i plantegessis alguna activitat en què els alumnes analitzessin i discutissin la situació actual de les empreses que es dediquen al sector secundari, potser a partir de notícies recents (empreses que porten la seva producció al tercer món, danys al medi ambient per explotació de recursos, consum responsable, economies d’escala, etc.).
Molt bon treball Jordi ;)
Hola Jordi,
ResponEliminaDes del meu punt de vista penso que portar a terme aquesta proposta assoliràs l’objectiu que t’havies proposat: Fer una unitat didàctica creativa i atractiva!
Primer de tot, perquè parteixes d’una sortida, això ja fa que els alumnes trenquin amb la monotonia de fer la classe sempre al mateix lloc, i amb el mateix professor, ja que una de les finalitats d’una sortida escolar és aconseguir l’interès i la curiositat de l’alumnat, fer que aquest se senti motivat per allò que ha d’estudiar.
A més a més, introdueixes dins la sortida una activitat cooperativa, una metodologia que a part de ser atractiva de cares a l’alumnat, afavoreix el treball en equip i millora les relacions entre els diferents companys de classe.
Finalment, també has volgut ser creatiu en la metodologia que planteges introduir a l’aula ordinària (puzzle i rol-play). Molt bona idea!
Per part meva, enhorabona, has aconseguit crear una unitat didàctica creativa des del punt de vista dels continguts, del lloc, de la metodologia i de la persona la qual explica la matèria.
Molt bon treball!!