divendres, 3 d’abril del 2015

Coeducació a la Tecnologia


Els models educatius dels últims 60 anys han anat evolucionat des de un sistema cultural basat en rols separats, passant per un model cultural, més actual, basat en l’escola mixta. Actualment son molts els que es diuen que encara es necessari un plantejament més concret, basat en un sistema cultural d’escola coeducativa.

A la taula 1 es resumeix com es defineixen els tres models, en termes de valors, normes, legitimacions i coneixement empíric que justifica la seva aplicació.





Rols separats
Escola mixta
Escola Coeducativa
Valores
·       Educació per a un rol sexual.
·       Assignació de generes.
·       Socialització de cada grup sexual en els àmbits públics i privats.
·       Educació igual per a tothom.
·       Igualtat d’oportunitats.
·       Desenvolupament de capacitats personals.
·       Escola per a la producció.
·       Principi de no co-acció.
·      Escola entesa com la institució dirigida a la eliminació de estereotips sexuals.
·      Eliminació de la jerarquia de gèneres.
Normes
·       Separació física del procés d’ensenyament-aprenentatge.
·       Currículum i pedagogia diferents.
·       Reaccions institucionals explícites davant transgressions de gènere.
·       Individualització del procés educatiu.
·       Igualtat en l’assignació i distribució de recursos.
·       No rellevància de gèneres.
·       Transgressió no pautada.
·       Llibertat d’elecció.
·      Atenció a les necessitats de cada grup.
·      Atenció a la diversitat cultural.
·      Control de la desigualtat pautat.
Legitimacions
·       Creença en la superioritat masculina.
·       Roles sexuals diferenciats com necessitat social.
·       Societat metirocràtica.
·       Escola com a instrument neutral.
·       Igualtat individual, no grupal.
·       Homogeneïtat cultural.
·      Escola reproductora de desigualtats socials i culturals.
·      Escola actual entesa com institució de uniformització cultural.
Coneixement empíric
·       No rellevant.
·       Fonamentacions a nivell moral, no racional.
·       Psicològic i pedagògic.
·       Efectes positius de l’escola mixta sobre la socialització.
·      Sociològic.
·      De les formes de discriminació sexista.
·      De les especificacions de cada grup.

Taula 1: Models d’escola. Estreta de: Bonal, X. (1997). <i>Las actitudes del profesorado ante la educación</i> (Biblioteca de Aula ed., Vol. 114, p. 109). Barcelona, Spain: Editorial GRAÓ.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada