divendres, 24 d’abril del 2015

Innovació educativa: Paper coeducació vs. App.



Font: Flickr; Autor:
Link: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/

La innovació educativa plantejada a l’article s’emmarca dins de la innovació de caire social. La coeducació és en si mateixa una forma d’innovar i de crear noves formes d’aprendre que encara no s’ha refermat en molts centres educatius, tot i que hi ha un gran nombre de docents, majoritàriament dones, que intenten implantar-la. Es tracta d’innovar en la metodologia i canviar aspectes relacionats amb el currículum, -a nivell de continguts-, així com aquells relacionats amb el material didàctic, els espais, les actituds, la psicologia i les relaciones socials de grup humà en els centres educatius.


Per altra banda, la innovació plantejada en el projecte se sustenta en la innovació virtual, i fa èmfasi en introduir noves eines i adaptar les metodologies als avenços tecnològics que de forma natural ja hi són presents a les aules.


Ambdues actuacions recerquen alguns objectius comuns encara que a priori semblin antagòniques inicialment. Per exemple, si volem canviar significativament el paradigma d’escola mixta –que emana de la constitució-, per el de l’escola coeducativa –que apel·la per continuar el procés engegat fa 40 anys-, en les noves tecnologies poden trobar una eina aliada per dur a terme aquest objectiu. Un dels perills més evidents i preocupants se situa en la possibilitat de convertir tauletes, smartphones i les seves aplicacions en eines que incrementin l’escletxa entre la dona i la tecnologia. 

Actualment, i segons la meva opinió, no basada en cap estudi, aquests dispositius resulten més atractius pels nois que per les noies; si aquesta afirmació es certa i el procés ja s’ha engegat, cal afanyar-se per trobar la manera de incloure’ls en el paradigma coeducatiu. 

Aquest problema, paradoxalment –o potser no tant-, no el trobem en els e-books; de fet es produeix l’efecte contrari, és un producte més consumit per dones que per homes; això pot ser degut al major interès per part de les dones en la lectura; aquesta afirmació, que tampoc se sustenta en cap estudi, de ser certa, reforçaria la idea de que cal fer èmfasi en l’aprenentatge significatiu dirigit a les dones sense caure en el “incòmode sexisme” d’ensenyar química des de la cuina, considero que hi ha altres maneres de visualitzar l’immens i essencial llegat cultural femení en l’historia de la humanitat, es a dir, visualitzar el que són, i no necessàriament el que han fet, si no més aviat com ho han fet.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada