dissabte, 23 de maig del 2015

ESTRATÈGIES PER A LA QUALITAT A LA INNOVACIÓ DOCENT


"EFQM Award 2012" by VAMED KMB - VAMED KMB. Licensed under CC BY-SA 3.0 de via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EFQM_Award_2012.JPG#/media/File:EFQM_Award_2012.JPG



Qualitat i excel·lència educativa:


·  La qualitat i l’excel·lència educativa passa per proporcionar a cada alumne el que necessita i buscar eines per expressar el seu màxim potencial des de la creativitat, la tranquil·litat i l’expressió de la llibertat personal, amb l’objectiu de donar-li recursos per entendre i adaptar-se sanament i crítica al mon canviant que habita. L’excel·lència educativa és l’expressió màxima de la qualitat.


Què aporta el “paper” a la qualitat i excel·lència educativa? 


·  La proposta que faig al paper relaciona la música de les diferents ètnies presents en els centres amb la tecnologia fent servir l’Arduino i el taller de tecnologia. L’objectiu és aportar a la integració dels alumnes nouvinguts i en especial de l’ètnia gitana en els sistema educatiu, per reduir l’absentisme i l’abandonament escolar.  Es pretén d’aquesta manera aporta qualitat i significació a l’educació i socialització dels alumnes en el seu  conjunt, no únicament als nouvinguts o als d’ètnia gitana; l’excel·lència la podríem trobar amb el temps i puntualment en algun/a alumne/a i ampliable a la resta del grup-classe amb millores continuades, sempre que siguin adients, i amb la integració d’altres propostes o idees semblants que sumin en l’objectiu final.


ESTRATÈGIES PER A LA QUALITAT A LA INNOVACIÓ DOCENT



Com a alumne que fa el màster en dos anys, he de respondre a aquestes preguntes com a estudiant de la UPC, ja que no he fet les pràctiques a cap centre. Els coneixements que tinc sobre la comunitat educativa, el lideratge, els recursos humans i materials, la gestió, la planificació i estratègia, etc. de la UPC,  són gairebé nuls; conseqüentment no puc respondre directament les preguntes plantejades i faré una valoració sobre cada una d’elles.


Orientació a la comunitat educativa.


La comunitat educativa en qualsevol centre és la pedra angular del sistema educatiu i permet vertebrar tots els agents que intervenen i es relacionen amb ella. La seva visualització esdevé fonamental per tal d’harmonitzar les relacions entre tots els agents involucrats.


Lideratge i constància dels objectius.


Qualsevol grup que vol funcionar necessita lideratges i eines per escollir les persones encarregades de orientar i guiar, això com mecanismes per rellevar a aquestes i/o per passar comptes amb la comunitat educativa. Si el lideratge i la conducció dels objectius passa pel dia a dia, la seva consecució es fa realment difícil; de la mateixa manera que ho fa propiciar un sistema on no hi ha renovació de lideratges o hi ha massa sovint, conjuntament amb una mala visualització.



Orientació cap a resultats.


A la plana web de la UPC hi ha un apartat dedicat a la transparència –UPC transparent- on es mostra les seves dades globals, les seves memòries, l’observatori de la UPC i els indicadors.


Desenvolupament, implicació i reconeixement de les persones.


El reconeixement de la tasca no necessàriament passa per exposar públicament els èxits i virtuts dels docents per d’aquesta manera omplir l’ego d’aquests. El treball ben fet, la plasmació d’aquest en els alumnes i la seva millora continuada haurien de ser reconeixements més que suficients per fer sentir als docents que estan fent bé la seva feina. La implicació i la feina ben feta ha de encaminar-se cap a la millora dels alumnes, no per recercar o rebre com a prestació cap benefici individual, carregat gairebé sempre d’egocentrisme.


Gestió per processos i fets.


La cooperació entre departaments és una gran oportunitat, amb un gran potencial que fa grup i comunitat educativa. L’enfoc d’altres departaments i docents, el treball cooperatiu i la implicació de  individus amb capacitats i inquietuds diferents, enriqueix el sistema indubtablement. Tant es poden donar treballs de cooperació entre diferents departaments, com entre grups d’alumnes i docents d’altres etapes educatives, especialment en centres on es fan cicles formatius, educació secundari i primària.


Desenvolupament d’aliances.


De la mateixa manera que la cooperació amb diferents departaments i altres etapes de l’educació, les aliances i la col·laboració entre diferents centres i organitzacions esdevé una gran oportunitat amb grans potencialitats. 


Aprenentatge, innovació i millora educativa.


La continua recerca, les ganes de millorar i de no aturar-se incrementaran sens dubte la qualitat en l’educació i aportaran diferents graus d’innovació, sempre i quan es faci des de l’esforç i l’amor a la feina. Aquestes són les claus per aportar innovació i qualitat a les aules i com en el caminar, mai els dos peus estan sempre al davant o al darrera.  


Responsabilitat social.


La reflexió ètica hauria de ser un valor transversal durant tota l’etapa educativa d’un alumne, fent que aquesta es desenvolupi personalment i que  l’alumne s’habituï a aplicar-la en tos els àmbits de la seva vida. En qualsevol unitat didàctica, assignatura, projecte o activitat en general hi ha de càpiga la reflexió ètica. 


Planificació i estratègia.


Planificar i definir una estratègia en detall, considerant elements de flexibilitat, faciliten la feina dels docents i de tota la comunitat educativa. Uns docents ordenats, treballadors i exigents amb els detalls, amb capacitat per respondre a situacions imprevistes amb recursos propis adquirits prèviament, són imprescindibles en l’actual sistema educatiu. 


Indica sobre quins punts creus que el treball en grup incideix sobre la qualitat educativa i/o l'excel∙lència.

El fet de ser un projecte obert, permet que cada grup tingui llibertat per crear el seu pròpi projecte de manera creativa i imaginativa, arribant el màxim de la seva capacitat. Poder treballar així la competència d’autonomia i iniciativa personal i la d’aprendre a aprendre.

Per altra banda, actualment l’aprenentatge significatiu derivat de l’ús de smartphones aporta qualitat a l’educació, sent aquesta una eina amb grans potencialitats que ben conduïda sumarà cap a l’excel·lència.

Finalment, una activitat que no tracti directament o indirecta reflexió sobre el medi ambient no es pot considerar que aporti qualitat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada