"EFQM Award 2012" by VAMED KMB - VAMED KMB. Licensed under CC BY-SA 3.0 de via Wikimedia Commons - http://commons.wikimedia.org/wiki/File:EFQM_Award_2012.JPG#/media/File:EFQM_Award_2012.JPG |
Qualitat i excel·lència educativa:
· La qualitat i l’excel·lència educativa
passa per proporcionar a cada alumne el que necessita i buscar eines per
expressar el seu màxim potencial des de la creativitat, la tranquil·litat i l’expressió
de la llibertat personal, amb l’objectiu de donar-li recursos per entendre i
adaptar-se sanament i crítica al mon canviant que habita. L’excel·lència
educativa és l’expressió màxima de la qualitat.
Què aporta el “paper” a la qualitat
i excel·lència educativa?
· La proposta que faig al paper relaciona la música de les diferents ètnies presents en els centres amb la tecnologia fent servir l’Arduino
i el taller de tecnologia. L’objectiu és aportar a la integració dels alumnes
nouvinguts i en especial de l’ètnia gitana en els sistema educatiu, per reduir
l’absentisme i l’abandonament escolar. Es
pretén d’aquesta manera aporta qualitat i significació a l’educació i
socialització dels alumnes en el seu
conjunt, no únicament als nouvinguts o als d’ètnia gitana; l’excel·lència
la podríem trobar amb el temps i puntualment en algun/a alumne/a i ampliable a
la resta del grup-classe amb millores continuades, sempre que siguin adients, i
amb la integració d’altres propostes o idees semblants que sumin en l’objectiu
final.
ESTRATÈGIES PER A LA QUALITAT A LA INNOVACIÓ DOCENT
Com a alumne que fa
el màster en dos anys, he de respondre a aquestes preguntes com a estudiant de
la UPC, ja que no he fet les pràctiques a cap centre. Els coneixements que tinc
sobre la comunitat educativa, el lideratge, els recursos humans i materials, la
gestió, la planificació i estratègia, etc. de la UPC, són gairebé nuls; conseqüentment no puc
respondre directament les preguntes plantejades i faré una valoració sobre cada
una d’elles.
Orientació a la comunitat educativa.
La comunitat
educativa en qualsevol centre és la pedra angular del sistema educatiu i permet
vertebrar tots els agents que intervenen i es relacionen amb ella. La seva visualització
esdevé fonamental per tal d’harmonitzar les relacions entre tots els agents
involucrats.
Lideratge i constància dels objectius.
Qualsevol grup que
vol funcionar necessita lideratges i eines per escollir les persones encarregades
de orientar i guiar, això com mecanismes per rellevar a aquestes i/o per passar
comptes amb la comunitat educativa. Si el lideratge i la conducció dels
objectius passa pel dia a dia, la seva consecució es fa realment difícil; de la
mateixa manera que ho fa propiciar un sistema on no hi ha renovació de lideratges
o hi ha massa sovint, conjuntament amb una mala visualització.
Orientació cap a resultats.
A la plana web de
la UPC hi ha un apartat dedicat a la transparència –UPC transparent- on es
mostra les seves dades globals, les seves memòries, l’observatori de la UPC i
els indicadors.
Desenvolupament, implicació i reconeixement de les
persones.
El reconeixement de
la tasca no necessàriament passa per exposar públicament els èxits i virtuts
dels docents per d’aquesta manera omplir l’ego d’aquests. El treball ben fet,
la plasmació d’aquest en els alumnes i la seva millora continuada haurien de
ser reconeixements més que suficients per fer sentir als docents que estan fent
bé la seva feina. La implicació i la feina ben feta ha de encaminar-se cap a la
millora dels alumnes, no per recercar o rebre com a prestació cap benefici
individual, carregat gairebé sempre d’egocentrisme.
Gestió per processos i fets.
La cooperació entre
departaments és una gran oportunitat, amb un gran potencial que fa grup i
comunitat educativa. L’enfoc d’altres departaments i docents, el treball
cooperatiu i la implicació de individus
amb capacitats i inquietuds diferents, enriqueix el sistema indubtablement.
Tant es poden donar treballs de cooperació entre diferents departaments, com
entre grups d’alumnes i docents d’altres etapes educatives, especialment en
centres on es fan cicles formatius, educació secundari i primària.
Desenvolupament d’aliances.
De la mateixa
manera que la cooperació amb diferents departaments i altres etapes de l’educació,
les aliances i la col·laboració entre diferents centres i organitzacions esdevé
una gran oportunitat amb grans potencialitats.
Aprenentatge, innovació i millora educativa.
La continua
recerca, les ganes de millorar i de no aturar-se incrementaran sens dubte la qualitat
en l’educació i aportaran diferents graus d’innovació, sempre i quan es faci
des de l’esforç i l’amor a la feina. Aquestes són les claus per aportar
innovació i qualitat a les aules i com en el caminar, mai els dos peus estan
sempre al davant o al darrera.
Responsabilitat social.
La reflexió ètica hauria
de ser un valor transversal durant tota l’etapa educativa d’un alumne, fent que
aquesta es desenvolupi personalment i que l’alumne s’habituï a aplicar-la en tos els
àmbits de la seva vida. En qualsevol unitat didàctica, assignatura, projecte o
activitat en general hi ha de càpiga la reflexió ètica.
Planificació i estratègia.
Planificar i
definir una estratègia en detall, considerant elements de flexibilitat,
faciliten la feina dels docents i de tota la comunitat educativa. Uns docents
ordenats, treballadors i exigents amb els detalls, amb capacitat per respondre
a situacions imprevistes amb recursos propis adquirits prèviament, són imprescindibles
en l’actual sistema educatiu.
El fet de ser un projecte obert, permet que cada grup tingui llibertat per crear el seu pròpi projecte de manera creativa i imaginativa, arribant el màxim de la seva capacitat. Poder treballar així la competència d’autonomia i iniciativa personal i la d’aprendre a aprendre.
Per altra banda, actualment l’aprenentatge significatiu derivat de l’ús de smartphones aporta qualitat a l’educació, sent aquesta una eina amb grans potencialitats que ben conduïda sumarà cap a l’excel·lència.
Finalment, una activitat que no tracti directament o indirecta reflexió sobre el medi ambient no es pot considerar que aporti qualitat.
Indica sobre quins punts creus que el treball en grup incideix sobre la qualitat educativa i/o l'excel∙lència.
El fet de ser un projecte obert, permet que cada grup tingui llibertat per crear el seu pròpi projecte de manera creativa i imaginativa, arribant el màxim de la seva capacitat. Poder treballar així la competència d’autonomia i iniciativa personal i la d’aprendre a aprendre.
Per altra banda, actualment l’aprenentatge significatiu derivat de l’ús de smartphones aporta qualitat a l’educació, sent aquesta una eina amb grans potencialitats que ben conduïda sumarà cap a l’excel·lència.
Finalment, una activitat que no tracti directament o indirecta reflexió sobre el medi ambient no es pot considerar que aporti qualitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada